Objazdowa lekcja historii pełna innowacji – tak MEiN i IPN promują swój pierwszy projekt gamingowy. “Gra szyfrów” ma być przykładem tego, jak technologie przyszłości pomagają poznawać przeszłość. Mobilny showroom jest już w trasie – sprawdź, czy odwiedzi Twoje miasto.

Projekt MEiN i IPN rusza z Sejmu w Polskę

14 września pod budynkiem Sejmu RP odbyła się uroczysta inauguracja trasy mobilnego showroomu IPN. Na pierwszy pokaz przybyli m.in. Marszałek Sejmu Elżbieta Witek i Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki.

Na konferencji prasowej Marszałek Sejmu przyznała, że w młodości też często zajęcia historii wydawały jej się nudne.

Elżbieta Witek wspomniała również o tym, że edukacja historyczna powinna odpowiadać na potrzeby i zainteresowania młodzieży w XXI wieku: “Dzisiaj Instytut Pamięci Narodowej pokazuje nam, jak można połączyć historię z nowoczesnymi technologiami i jak w nowoczesny sposób można nauczać historii, jak nią zainteresować ucznia”.

Czarno-czerwona ciężarówka z wystawą promującą projekt IPN spędziła w Warszawie 3 dni. W tym czasie odwiedzający mieli możliwość przetestowania pierwszej komputerowej gry historycznej wydanej przez Biuro Nowych Technologii. Teraz czas na kolejne miasta. W ramach mobilnej wystawy dla graczy przygotowano stanowiska komputerowe oraz udostępniono gogle VR Oculus. Goście mogą sprawdzić się jako bohaterowie przełomowej “Gry szyfrów”.

Czym jest “Gra szyfrów”?

“Gra szyfrów” jest fabularną grą wojenną typu FPP (first-person-perspective) z elementami skradanki. Gracz wciela się w bohaterów, którymi są autentyczne postaci związane z historią Polski. Z perspektywy pierwszej osoby realizuje 3 różne misje. Każda z nich składa się z zadań, będących udokumentowanymi wydarzeniami historycznymi.

Kto stworzył “Grę szyfrów”?

Producentem “Gry szyfrów” jest studio deweloperskie Chronospace z Sopotu, znane jako laureat prestiżowych nagród w kategorii designu i innowacji. Firma zadbała o stworzenie oprogramowania, dzięki któremu gra jest dostępna na PC-tach, urządzeniach mobilnych i okularach VR.

Wydawcą gry jest Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej, jednostka powstała w celu wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych w nauczaniu i interpretowaniu historii. Misją BNT jest także cyfrowa transformacja zasobów IPN.

Tło historyczne “Gry szyfrów”

Akcja pierwszej komputerowej gry od IPN rozgrywa się w realiach wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Bohaterami są żołnierze polscy i kryptolodzy Oddziału II Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Biorą oni udział w walkach o Korosteń, kluczowy węzeł kolejowy. Twórcy dopilnowali, aby ich wygląd został wiernie odwzorowany.

Scenerię stanowią obiekty, pojazdy, maszyny i narzędzia, odtworzone na podstawie dokumentacji i konsultacji z historykami. Przykładem jest choćby pancerny pociąg, którego zniszczenie jest jednym z głównych zadań w grze. Miejsca, które gracz ma szansę odwiedzić za pośrednictwem gry, to m.in. pomieszczenia radiowywiadu w Cytadeli Warszawskiej czy salonka oficerska we wspomnianym sowieckim pociągu.

20 miast na trasie mobilnego showroomu – przyjdź i poznaj pierwszą polską historyczną grę VR!

Technologia VR (virtual-reality) to sposób na podróż w czasie i przestrzeni. Teraz każdy może założyć gogle VR i spróbować swoich sił jako łamacz bolszewickich szyfrów. Jeśli i Ty chcesz sprawdzić się w roli kluczowych postaci polskiej kryptologii, odwiedź mobilny showroom IPN w jednym z poniższych miast:

  • Warszawa (przed siedzibą Sejmu RP)
  • Gorzów Wielkopolski (Plac Grunwaldzki)
  • Piła (plac przy Parafii Św. Rodziny, ul. Jana Bosko 1)
  • Nakło nad Notecią (parking Przystani Powiatu Nakielskiego)
  • Koszalin (parking przy amfiteatrze)
  • Czarne (Plac Wolności)
  • Nowy Targ (plac przy Miejskiej Hali Lodowej, ul. Parkowa 14)
  • Żurawica (parking przy Urzędzie Gminy Żurawica)
  • Chełm (teren Komendy Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej)
  • Piotrków Trybunalski
  • Końskie
  • Jędrzejów
  • Iłża
  • Supraśl
  • Gietrzwałd
  • Gdańsk
  • Otwock
  • Jaworzno
  • Namysłów
  • Głogów